poniedziałek, 7 stycznia 2013

Notatka z ostatniego spotkania

20.12.2012
Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym DEI VERBUM, od punktu KO 3 do KO 8.
(KO 3) Bóg objawia się w sposób naturalny w swoich dziełach stworzonych oraz poprzez Objawienie Boże, rozumiane jako osobowe i zbawcze ujawnienie się Boga wobec człowieka w historii. Dokonało się ono najpierw w Narodzie Wybranym jako przygotowanie (do Ewangelii), wypełniło w Jezusie Chrystusie, stale uobecnia się i realizuje w słowie i działaniu Kościoła.
Źródłami Objawienia są Pismo Święte i Tradycja. Tradycja Kościoła to całokształt modlitwy, nauki życia chrześcijańskiego: liturgia, kult, ikonografia, dokumenty Ojców Kościoła itp.
(KO 4) Jezus Chrystus przynosi pełnię Bożego Objawienia i „dopełnia dzieła zbawienia, które Ojciec powierzył mu do wykonania”. Mówimy, że w Chrystusie Objawienie i Zbawienie dokonuje się przez Wydarzenie (Paschalne), które ma początek w Zwiastowaniu, a kończy się na Zesłaniu Ducha Świętego. Kenoza (uniżenie Boga wskutek wcielenia) zaczyna się w momencie Zwiastowania.
Ekonomia Starego Testamentu (słowo „ekonomia” pochodzi z jęz. greckiego i w starożytności oznaczało zarządzanie gospodarstwem domowym) zakłada, że zbawienie jest nagrodą człowieka za życie sprawiedliwe, zgodne z przykazaniami i nakazami danymi przez Boga. W tym znaczeniu ekonomia chrześcijańska znacząco różni się od ekonomii ST – nie przez dobre uczynki, ale przez wiarę i łaskę człowiek osiąga zbawienie.
(KO 5) Okazanie Bogu „posłuszeństwa wiary” polega na całkowitym zawierzeniu Bogu i dobrowolnym uznaniu i przyjęciu Objawienia rozumem i wolą. Wiary nie powinno się traktować emocjonalnie. Człowiek poszukujący, otwarty na Prawdę, wsłuchany w Słowo Boże, jeśli widzi spójność, logikę i ekonomię Bożą, powinien to Objawienie Boże przyjąć i pozwolić się dalej prowadzić Duchowi Świętemu.
(KO 6) Boga można poznać przez rozum, obserwację świata i analizę natury człowieka (m.in. sumienie, prawa moralne)
(KO 7) Ewangelia jest przede wszystkim dla zbawienia. Jej drugorzędną wartością jest dopiero to, że zawiera opis norm moralnych.
Biskupi są następcami Apostołów (bez wskazania na konkretne osoby). Natomiast biskup Rzymu (i tylko on) jest następcą św. Piotra. Urząd Nauczycielski Kościoła (Magisterium Kościoła) to władza autorytatywnego nauczania prawd wiary, na czele której stoi papież. Nieomylność papieża  - co do prawd wiary i moralności - wynika z asystencji Ducha Świętego i ogłoszenie przez papieża jakiegoś dogmatu wiary lub prawdy moralnej dokonywane jest uroczyście (ex cathedra) na mocy urzędu Pasterza i Nauczyciela wszystkich wiernych. Urząd Nauczycielski Kościoła nie otrzymuje i nie przekazuje żadnego nowego Objawienia Bożego, ale strzeże wiary Kościoła Chrystusowego, głosi i aktualizuje w nowych warunkach historycznych orędzie zbawcze Jezusa.
(KO 8) Kościół rozpoznał  i ustalił kanon Ksiąg świętych i w takim sensie Kościół ma "władzę" nad Pismem Świętym. Są też apokryfy, które treścią nawiązują do ksiąg Pisma Świętego (apokryf – księga religijna, nie przyjęta do kanonu pism świętych, gdyż nie uznana za natchnioną przez Boga). 

Anna B.