czwartek, 24 stycznia 2013

Notatka z 17 stycznia 2013

Na spotkaniu poruszone zostało zagadnienie (jako kontynuacja rozważań z poprzedniego tygodnia) jak mogłoby wyglądać życie na Ziemi, gdyby nie było grzechu, oraz w którym momencie historii mogłoby nastąpić zwiastowanie i wcielenie. W tym kontekście wywiązała się dyskusja na temat ewolucji człowieka oraz ewolucji jako takiej. Wydaje się, że obecny stan wiedzy naukowej nie jest wystarczający, aby jednoznacznie ocenić teorię ewolucji. Z jednej strony można wykazać, że na drodze zmian genetycznych i utrwalania się pewnych cech może dochodzić do procesów ewolucyjnych rozumianych jako lepsze przystosowanie się gatunku do warunków środowiska, w którym żyje, z drugiej strony hipoteza o przypadkowych pozytywnych mutacjach genetycznych prowadzących do powstawania nowych gatunków o znacznie zwiększonym poziomie złożoności wydaje się zupełnie nie do przyjęcia. Prawdopodobieństwo zajścia tego typu mutacji u par osobników danego gatunku oraz wydanie na świat potomstwa, u którego doszłoby do utrwalenia nowych cech gatunkowych jest znikomo małe. Biorąc pod uwagę czas istnienia życia na Ziemi oraz mnogość form życia wydaje się niemożliwe, aby wszystkie one ewoluowały z jednego pra-organizmu. Z naukowego punktu widzenia kwestią bez odpowiedzi jest również powstanie życia jako takiego.  Zupełnie inną kwestią jest także rozwój inteligencji i samoświadomości umożliwiającej rozwój duchowy człowieka. Tutaj zapis genetyczny w żaden sposób nie koreluje ze stanem rozwoju kulturowego, społecznego, duchowego ani wiedzy ludzkości, a które mają ogromny wpływ na postrzeganie przez człowieka samego siebie oraz swojego miejsca i roli w Stworzeniu.
W dalszej części spotkania rozpoczęto omawianie kolejnego dokumentu Soboru Watykańskiego II, Konstytucji o liturgii świętej SACROSANCTUM CONCILIUM. Położono nacisk na rozróżnianie różnych form i rodzajów liturgii (liturgia Eucharystyczna, liturgie sakramentów czy Liturgia Godzin). Poruszono temat reformy, mającej na celu odnowę praktyki liturgicznej Kościoła. Reforma liturgiczna była jedną z głównych idei tego dokumentu. Wywiązała się dyskusja na temat stanu wiedzy i świadomości dotyczącej liturgii w społeczeństwie. Obserwuje się, że obecnie rozumienie znaczenia liturgii Eucharystycznej uległo bardzo dużej dewaluacji. Również pozostałe liturgie (np. liturgia Chrztu św., liturgia sakramentu małżeństwa) przez włączenie ich w porządek liturgii Eucharystycznej utraciły swój unikatowy charakter.
 
Miłosz B.