piątek, 10 maja 2013

Spotkanie dyskusyjne 9 maja 2013

     Na spotkaniu w dniu 9 maja został omówiony VIII rozdział Konstytucji dogmatycznej o Kościele - "BŁOGOSŁAWIONA MARYJA DZIEWICA BOŻA RODZICIELKA W TAJEMNICY CHRYSTUSA I KOSCIOŁA".
     Rozdział poświęcony Maryi celowo został umieszczony w Konstytucji dogmatycznej o Kościele, aby pokazać, iż Matka Boża jest członkiem tegoż Kościoła.
     W naszej codziennej pobożności mamy tendencję do ubóstwienia Maryi i stawiania Jej ponad Kościołem. Omawiany dokument wyraźnie ukazuje, że Maryja jest najznakomitszym i szczególnym, ale jednak członkiem tego samego Kościoła, do którego należymy my wszyscy będący członkami Mistycznego Ciała Chrystusa.
     Sobór Efeski uznał Maryję za Matkę Boga, Bożą Rodzicielkę. Od tego czasu w całym Kościele wzrastał kult Maryi. Właściwe zrozumienie roli Maryi w historii zbawienia i Jej miejsca w Kościele możliwe jest tylko przez przyjęcie podstawowej prawdy, którą bardzo wyraźnie podkreśla KK. Jedynym pośrednikiem pomiędzy Bogiem a człowiekiem jest Jezus Chrystus.  "Macierzyńska zaś rola Maryi w stosunku do ludzi żadną miarą nie przyćmiewa i nie umniejsza tego jedynego pośrednictwa Chrystusowego, lecz ukazuje jego moc".(KK 60)
     Żadne stworzenie nie może być stawiane na równi ze Słowem Wcielonym i Odkupicielem. Jednak jedyne pośrednictwo Chrystusa nie wyklucza, lecz może wzbudzać w każdym z nas, tak jak w Maryi, współdziałanie w tym pośrednictwie, o ile trwamy w jednym źródle, Jezusie Chrystusie.
     Maryja przeznaczona była od wieków na Matkę Boga. Nie została ona jednak biernie użyta przez Boga, lecz poprzez swoja wiarę i posłuszeństwo czynnie współpracowała w dziele zbawienia ludzkiego.
     Maryja jako niepokalanie poczęta w pełni napełniona była Duchem Świętym. Nie zwalniało Jej to jednak z uczestniczenia w "pielgrzymce wiary". Przez całe swoje życie wzrastała w wierze i świętości, utrzymując wiernie swoje zjednoczenie z Synem, od momentu poczęcia, aż do Jego śmierci na krzyżu.
     Konstytucja dogmatyczna o Kościele zachęca do kultu liturgicznego  Błogosławionej Dziewicy, aby w ten sposób pogłębiać teologię i wyjaśniać wiernym dary i przywileje Maryi, które zawsze odnoszą się do Chrystusa.
     Maryja jest obrazem i początkiem Kościoła. Matka Jezusa już doznaje w niebie chwały, będąc dla nas znakiem nadziei na osiągnięcie pełni w przyszłym wieku.

Dagmara D.

Na następnym spotkaniu zaczniemy omawiać konstytucję duszpasterską o Kościele w świecie współczesnym "GAUDIUM ET SPES".